Main 100%

Main 25% - 75%

Main 75% - 25 %

Main 25% - 50% - 25%

Page grids POC

Page grids



1 column - ie. Frontpage, Search Results

Full page width

1 of 1 - main

Nested content grids


1 of 2


2 of 2


1 of 3


2 of 3


3 of 3


Full page width


Nested content grids


1 of 2


2 of 2



1 of 3


2 of 3


3 of 3




1 of 4


2 of 4


3 of 4


4 of 4




3-6-3 column - ie Article page


2 & 3 of 4 - Main

Nested content grids


1 of 2


2 of 2

Efter sine 62 år på planeten har Nick Cave haft lyst til at undersøge sin fortid og tidligere kunstneriske stadier gennem en større udstilling. Udstillingsarkitekt Christina Back fra Den Sorte Diamant fortæller om samarbejdet, som har udmøntet sig i en nyskabende og stærkt sanselig totaloplevelse.

Inline float left

Beskrivende alternativ tekst
Lorem ipsum

Det var blevet formiddagen efter aftenen. Koncerten på Roskilde Festival havde cirklet om død og afsked i en grad, så Nick Cave & The Bad Seeds fik det til at gyse i det mørkklædte menneskehav foran Orange Scene. Her dagen derpå, en lørdag i juli 2018, var det en anden sag. Lagde man tilfældigvis vejen forbi Den Store Thomas Winding Udstilling på Den Sorte Diamant, ventede der et anderledes opmuntrende, men også surrealistisk syn. For lige dér, i et klenodie-eldorado fra dansk børnefjernsyns guldalder, stod den ranglede lurendrejer og morderiske ballademager og stak sit hårdtprøvede snudeskaft ind i Den Lille Bamses skab, en af børne-tv-værtens mange hyggelige skabninger. Nick Cave gav los for en uforbeholden begejstring: ’Det her er helt vidunderligt!’ råbte den dengang 60-årige sangskriver, forfatter, musiker og performer, så det rystede og rungede.

Inline center

Beskrivende alternativ tekst
Lorem ipsum Pro omnes convenire ei, ex mei vero elitr.

Det var blevet formiddagen efter aftenen. Koncerten på Roskilde Festival havde cirklet om død og afsked i en grad, så Nick Cave & The Bad Seeds fik det til at gyse i det mørkklædte menneskehav foran Orange Scene. Her dagen derpå, en lørdag i juli 2018, var det en anden sag. Lagde man tilfældigvis vejen forbi Den Store Thomas Winding Udstilling på Den Sorte Diamant, ventede der et anderledes opmuntrende, men også surrealistisk syn. For lige dér, i et klenodie-eldorado fra dansk børnefjernsyns guldalder, stod den ranglede lurendrejer og morderiske ballademager og stak sit hårdtprøvede snudeskaft ind i Den Lille Bamses skab, en af børne-tv-værtens mange hyggelige skabninger. Nick Cave gav los for en uforbeholden begejstring: ’Det her er helt vidunderligt!’ råbte den dengang 60-årige sangskriver, forfatter, musiker og performer, så det rystede og rungede.

Inline float right

Beskrivende alternativ tekst
Lorem ipsum

Det var blevet formiddagen efter aftenen. Koncerten på Roskilde Festival havde cirklet om død og afsked i en grad, så Nick Cave & The Bad Seeds fik det til at gyse i det mørkklædte menneskehav foran Orange Scene. Her dagen derpå, en lørdag i juli 2018, var det en anden sag. Lagde man tilfældigvis vejen forbi Den Store Thomas Winding Udstilling på Den Sorte Diamant, ventede der et anderledes opmuntrende, men også surrealistisk syn. For lige dér, i et klenodie-eldorado fra dansk børnefjernsyns guldalder, stod den ranglede lurendrejer og morderiske ballademager og stak sit hårdtprøvede snudeskaft ind i Den Lille Bamses skab, en af børne-tv-værtens mange hyggelige skabninger. Nick Cave gav los

Da han havde set rigeligt, fortrak selskabet til et mødelokale. En workshop ventede på dem, og den skulle udvikle sig produktivt. For australieren var ikke i tvivl, ikke længere. Han var parat til at skabe en omfattende udstilling om sig selv og den forunderligt, krinkelkrogede karriere, der hører uløseligt sammen. "Det lyder selvfølgelig lidt sært, når man siger det højt, men på en måde var det Thomas Winding, der banede vejen for Nick Cave her i Den Sorte Diamant," fortæller udstillingsarkitekt Christina Back.

Offset left

Beskrivende alternativ tekst

Foto: Jens Jensen

Pro omnes convenire ei, ex mei vero elitr.

Da han havde set rigeligt, fortrak selskabet til et mødelokale. En workshop ventede på dem, og den skulle udvikle sig produktivt. For australieren var ikke i tvivl, ikke længere. Han var parat til at skabe en omfattende udstilling om sig selv og den forunderligt, krinkelkrogede karriere, der hører uløseligt sammen. "Det lyder selvfølgelig lidt sært, når man siger det højt, men på en måde var det Thomas Winding, der banede vejen for Nick Cave her i Den Sorte Diamant," fortæller udstillingsarkitekt Christina Back.

Da han havde set rigeligt, fortrak selskabet til et mødelokale. En workshop ventede på dem, og den skulle udvikle sig produktivt. For australieren var ikke i tvivl, ikke længere. Han var parat til at skabe en omfattende udstilling om sig selv og den forunderligt, krinkelkrogede karriere, der hører uløseligt sammen. "Det lyder selvfølgelig lidt sært, når man siger det højt, men på en måde var det Thomas Winding, der banede vejen for Nick Cave her i Den Sorte Diamant," fortæller udstillingsarkitekt Christina Back.

Offset figcaption left

Link descrption Beskrivende alternativ tekst

Foto: Jens Jensen

At malis indoctum has conclusionemque, et quo theophrastus conclusiconclusionemque, et quo theophrastus conclusi.

Offset figcaption right

Link descrption Beskrivende alternativ tekst

Foto: Jens Jensen

At malis indoctum has conclusionemque, et quo theophrastus conclusiconclusionemque, et quo theophrastus conclusi.

Center - center

Link descrption Beskrivende alternativ tekst

Foto: Jens Jensen

At malis indoctum has conclusionemque, et quo theophrastus conclusiconclusionemque, et quo theophrastus conclusi.

Da han havde set rigeligt, fortrak selskabet til et mødelokale. En workshop ventede på dem, og den skulle udvikle sig produktivt. For australieren var ikke i tvivl, ikke længere. Han var parat til at skabe en omfattende udstilling om sig selv og den forunderligt, krinkelkrogede karriere, der hører uløseligt sammen. "Det lyder selvfølgelig lidt sært, når man siger det højt, men på en måde var det Thomas Winding, der banede vejen for Nick Cave her i Den Sorte Diamant," fortæller udstillingsarkitekt Christina Back.

Offset right

Beskrivende alternativ tekst

Foto: Jens Jensen

Invidunt menandri ullamcorper mea ea, est an abhorreant conclusionemque, et quo theophrastus conclusionemque.

Da han havde set rigeligt, fortrak selskabet til et mødelokale. En workshop ventede på dem, og den skulle udvikle sig produktivt. For australieren var ikke i tvivl, ikke længere. Han var parat til at skabe en omfattende udstilling om sig selv og den forunderligt, krinkelkrogede karriere, der hører uløseligt sammen. "Det lyder selvfølgelig lidt sært, når man siger det højt, men på en måde var det Thomas Winding, der banede vejen for Nick Cave her i Den Sorte Diamant," fortæller udstillingsarkitekt Christina Back.

Efter tre års ihærdig indsats er hendes vision – og en mindre verdenssensation – en realitet. Stranger Than Kindness. The Nick Cave Exhibition har Det Kgl. Bibliotek (i et samarbejde med Arts Centre Melbourne) og Nick Cave som ligeværdige afsendere og kuratorer. Parløbet er først og fremmest kommet i stand, fordi den tvetydige verdensstjerne på et tidligt stadium lod sig besnære af den danske udstillingsarkitekts måde at angribe et arkivmateriale på.

Da han havde set rigeligt, fortrak selskabet til et mødelokale. En workshop ventede på dem, og den skulle udvikle sig produktivt. For australieren var ikke i tvivl, ikke længere. Han var parat til at skabe en omfattende udstilling om sig selv og den forunderligt, krinkelkrogede karriere, der hører uløseligt sammen. "Det lyder selvfølgelig lidt sært, når man siger det højt, men på en måde var det Thomas Winding, der banede vejen for Nick Cave her i Den Sorte Diamant," fortæller udstillingsarkitekt Christina Back.


1 of 3


2 of 3


3 of 3


Full page width


Nested content grids


1 of 2


2 of 2



1 of 3


2 of 3


3 of 3




1 of 4


2 of 4


3 of 4


4 of 4




3-9 column - ie Services page


2, 3, 4 of 4 - Main

Nested content grids


1 of 2


2 of 2


1 of 3


2 of 3


3 of 3


Full page width


Nested content grids


1 of 2


2 of 2



1 of 3


2 of 3


3 of 3




1 of 4


2 of 4


3 of 4


4 of 4




9-3 column - ie Archive page


1, 2, 3 of 4 - Main

Nested content grids


1 of 2


2 of 2


1 of 3


2 of 3


3 of 3


Full page width


Nested content grids


1 of 2


2 of 2



1 of 3


2 of 3


3 of 3




1 of 4


2 of 4


3 of 4


4 of 4




Full Width

Parallel going upwards ->

Orientalsk Samlings værker er med få undtagelser skrevet på ikke vestlige-sprog: f.eks. arabisk, hindi, japansk, kinesisk, koreansk, persisk, sanskrit, tamil, tibetansk, og tyrkisk. Samlingen lukkede for nye erhvervelser i 2012 og har ikke tilknyttet personale med sprog- og fagkendskab. Adgang til materialerne De trykte materialer (bøger og tidsskrifter) er med få undtagelser registeret i Det Kgl. Biblioteks katalog, og kan søges og bestilles her fra vores hjemmeside; de er tilgængelige enten som hjemlån eller til brug på læsesalen. Håndskrifter og andre særlige materialetyper er i mindre omfang registreret i vores bibliotekssystem. De kan kun bestilles til brug på Forskningslæsesalen i Den Sorte Diamant. Værker, som er nævnt i trykte kataloger eller andre kilder men som ikke er registreret i bibliotekssystemet, bestiller man gennem Spørg biblioteket. Udvalgte ordbøger og kildetekster er opstillet på Forskningslæsesalen og en mindre mængde håndbøger er opstillet i Informationen på niveau 2, begge i Den Sorte Diamant.

Parallel going downwards ->

Orientalsk Samlings værker er med få undtagelser skrevet på ikke vestlige-sprog: f.eks. arabisk, hindi, japansk, kinesisk, koreansk, persisk, sanskrit, tamil, tibetansk, og tyrkisk. Samlingen lukkede for nye erhvervelser i 2012 og har ikke tilknyttet personale med sprog- og fagkendskab. Adgang til materialerne De trykte materialer (bøger og tidsskrifter) er med få undtagelser registeret i Det Kgl. Biblioteks katalog, og kan søges og bestilles her fra vores hjemmeside; de er tilgængelige enten som hjemlån eller til brug på læsesalen. Håndskrifter og andre særlige materialetyper er i mindre omfang registreret i vores bibliotekssystem. De kan kun bestilles til brug på Forskningslæsesalen i Den Sorte Diamant. Værker, som er nævnt i trykte kataloger eller andre kilder men som ikke er registreret i bibliotekssystemet, bestiller man gennem Spørg biblioteket. Udvalgte ordbøger og kildetekster er opstillet på Forskningslæsesalen og en mindre mængde håndbøger er opstillet i Informationen på niveau 2, begge i Den Sorte Diamant.

Trapeze getting bigger ->

Orientalsk Samlings værker er med få undtagelser skrevet på ikke vestlige-sprog: f.eks. arabisk, hindi, japansk, kinesisk, koreansk, persisk, sanskrit, tamil, tibetansk, og tyrkisk. Samlingen lukkede for nye erhvervelser i 2012 og har ikke tilknyttet personale med sprog- og fagkendskab. Adgang til materialerne De trykte materialer (bøger og tidsskrifter) er med få undtagelser registeret i Det Kgl. Biblioteks katalog, og kan søges og bestilles her fra vores hjemmeside; de er tilgængelige enten som hjemlån eller til brug på læsesalen. Håndskrifter og andre særlige materialetyper er i mindre omfang registreret i vores bibliotekssystem. De kan kun bestilles til brug på Forskningslæsesalen i Den Sorte Diamant. Værker, som er nævnt i trykte kataloger eller andre kilder men som ikke er registreret i bibliotekssystemet, bestiller man gennem Spørg biblioteket. Udvalgte ordbøger og kildetekster er opstillet på Forskningslæsesalen og en mindre mængde håndbøger er opstillet i Informationen på niveau 2, begge i Den Sorte Diamant.

Trapeze getting smaller ->

Orientalsk Samlings værker er med få undtagelser skrevet på ikke vestlige-sprog: f.eks. arabisk, hindi, japansk, kinesisk, koreansk, persisk, sanskrit, tamil, tibetansk, og tyrkisk. Samlingen lukkede for nye erhvervelser i 2012 og har ikke tilknyttet personale med sprog- og fagkendskab. Adgang til materialerne De trykte materialer (bøger og tidsskrifter) er med få undtagelser registeret i Det Kgl. Biblioteks katalog, og kan søges og bestilles her fra vores hjemmeside; de er tilgængelige enten som hjemlån eller til brug på læsesalen. Håndskrifter og andre særlige materialetyper er i mindre omfang registreret i vores bibliotekssystem. De kan kun bestilles til brug på Forskningslæsesalen i Den Sorte Diamant. Værker, som er nævnt i trykte kataloger eller andre kilder men som ikke er registreret i bibliotekssystemet, bestiller man gennem Spørg biblioteket. Udvalgte ordbøger og kildetekster er opstillet på Forskningslæsesalen og en mindre mængde håndbøger er opstillet i Informationen på niveau 2, begge i Den Sorte Diamant.

Content 12

Content 6 6

Content 4 4 4

Content 3 3 3 3

Content 3 6 3

Content 3 9

Content 9 3

Frontpage

Page 100%

Page 25% - 75%

Page 75% - 25%

Page 25% - 50% - 25%